Jorge Luis Borges
____________________
خورخه لوییس بورخس
____________
فارسی: آزیتا قهرمان
مقدمه ای بر کتابخانه ی شخصی
در طول زمان، حافظه به کتابخانه ای از متون مختلف بدل می شود . کتابخانه ای گرد آمده از صفحات کتابهایی که خواندنشان لذتبخش بوده است . آن چنان که درجستجوی فرصتی تا آ ن را با دیگری قسمت کنی . کتاب های این کتابخانه لزوما معروفترین آثار نیستند و دلیل آن واضح است، اساتیدی که بیشتر به شهرت آثار ادبی تکیه می کنند بیشتر ازتوجه به جنبه ی زیبایی شناسی به تغییرات دوران های ادبی ونوشتن شرحی درازگویانه براین نوشتههادلخوش کرده اند. گویی این هاخلق شدهاند تا بر آنها تفسیر و تاویل نوشته شود . برای من این مجموعه بیشتر بانی ی لذت خواندن بوده است تا اینکه آنها را بر طبق عادات ادبی ، سنت های آکادمیک و یا بومی بودن آنها برگزیده باشم . یک بار گفته ام دیگران به کتاب هایی ارج می نهند که آنها را به نوشتن ترغیب کرده است اما من به کتاب هایی میبالم که مرا به خواندن بیشترواداشته است.ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه هه ه ه هه ه
نمی دانم ، شاید نویسنده ی خوبی نباشم اما خواننده ای بی نظیرم و یا در نوع خود کتابخوانی حساس و قدرشناس . این مجموعه را از آن رو دوست داشته ام که مرا به نوعی کنجکاوی سیری ناپذیر سوق داده و در ادامه به سمت زبان های تازه و ادبیات دیگر هدایت کرده است . می دانم که رمان هم کمتر از حکایت و اپرا ساختگی به نظر نمی آید . اما من تعدادی رمان نیزدر این مجموعه گنجانده ام چرا که اینها توانستند به زندگی من نفوذ کنند . هرچند این مجموعه ناهمگنبه نظر می آید، اما تکرار می کنم ، این کتابخانه ای است که با پسند شخصی فراهم آمده است.ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه هه ه ه هه ه
ماریا کداما و من روی زمین ، تمام دریاها و خشکی ها را گشته ایم . ما تکزاس ، ژاپن ،جنوا و تبت را دیده ایم و اکنون هر متنی که برایمان ضروری به شمار می آمده گرد آورده ایم ، ما از میان دالان ها و سرزمین های حافظه سفرها کرده ایم ، مانند آنچه سنت آگوستین روزی گفت : یک کتاب چیزی مابین چیزهاست ، صدایی گمشده در صداها ، ساکن در جهانی بی تفاوت تا روزی که خواننده اش را ملاقات کند ، شخصی که به این نشانه ها زندگی می بخشد . آنچه بعد رخ میدهد حس هیجانی است که احساس زیبایی نامیده میشود ، آن راز ناکی ی عاشقانه که هرگز نه در حیطه روانشناسی و نه در نگاه ناقدانه قابل توصیف نیست . گل سرخ، چرایی ندارد !. این جمله ای بود که آنجلیوس سلیوس گفت و قرن ها بعد، غرشی اعلام کرد :ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه هه ه ه هه ه
ه۱- خولیو کورتازار ، داستان ها
ه۳ و۲-انجیل های جعلی
ه۴- فرانتز کافکا ، آمریکا ، داستان های کوتاه
ه۵- کی جی چسترتون، صلیب آبی و داستان های دیگر
ه۶و۷- ویکی کالینز ، سنگ ماه
ه۸- موریس مترلینگ ، هوش گل ها
ه۹- دینو بونزاتی ، صحرای تاتارها
ه۱۰- هنریک ایبسن ، پیر گینی ، هدا گابلر
ه۱۱- جی ام دکویروز، امپراتوری یسوعی
ه۱۲- لئوپولد لوگونس ، ردماینس سرخ
ه۱۳- آندره ژید ، سکه سازان
ه۱۴- اچ جی ولز ، عصر ماشین ، مرد نامرئي
ه۱۵- رابرت گریوز ، اساطیر یونان
ه۱۶و۱۷- -فئودور داستایوسکی ، جن زدگان
ه۱۸- ای کانسر و جی نیومن ، ریاضیات و تصورات
ه۱۹- اوژن اونیل ، سوگ الکترا ، بزرگ خدای سیاه ، اینترلود عجیب
ه۲۰- آریوارانوناریهارا، داستان ها
ه۲۱- هرمان ملویل ، بنیتو سرانو ، بیلی باد ،
ه۲۲- جیووانی پاپینی ، تراژدی هرروزه ، خلبان کور ، کلمات و خون
ه۲۳- آرتور ماچن ، سه شیاد
ه۲۴- فرای لویی دلئون ، غزل غزل ها
ه۲۵- فرای لویی دلئون ، شرحی بر کتاب ایوب
ه۲۶- جوزف کنراد ، دل تاریکی ، پایان اسارت
ه۲۷- ادوارد گیبن ، ظهور و سقوط امپراتوری روم
ه۲۸- اسکار وایلد ، مقالات و گفتکوها
ه۲۹-هنری میشو ، بربری در آسیا
ه۳۰- هرمان هسه ، بازی تیله های شیشه های
ه۳۱- آرنولد بنت ، تدفین زندگان
ه۳۲- کلادیوس الانیوس ، طبیعت حیوانات
ه۳۳- تورشتین وبلن ، نظریه ی طبقه بندی تفریحات
ه۳۴- گوستاو فلوبر ، وسوسه های سنت آنتونی قدیس
ه۳۵- مارکو پولو ، سفرنامه
ه۳۶- مارسل شاب ،زندگی های تخیلی
ه۳۷- جورج برنارد شاو ، سزار و لئوپولد ، کاندید
ه۳۸- فرانسیکو دکوئه ودو، مارکوس بروتوس، ساعت همگانی
ه۳۹- ادن فلیپتوس ، ردماینس قرمز
ه۴۰- سورن کیرکگارد ، ترس و لرز
ه۴۱- گوستاو میرینک ، گولم
ه۴۲- هنری جیمز ، درس های استاد ، زندگی خصوصی ، شکل قالی
ه۴۴و۴۳-هرودت ، مجموعه نه مجلد درباره ی تاریخ
ه۴۵- خوان رولفو ، پدرو پارامو
ه۴۶- رودیارد کیپلینگ ، داستان ها
ه۴۷- ویلیام بکفورد ، خلیفه واتک
ه۴۸-دانیل دفو، مول فلاندرس
ه۴۹- ژان کوکتو ، رازهای حرفه ای و دیگر نوشته ها
ه۵۰- توماس دکوینسی ، آخرین روزهای امانوئل کانت و داستا نها ی دیگر
ه۵۱- رامون گومزدلاسرنا، مقدمه بر کارهای سیلوریو لانزا
ه۵۲- هزارویکشب
ه۵۳- رابرت لویی استیونسون ، شب های عربی
ه۵۴- لئون بلای ، رستگاری یهود ، خون بیچارگان ، دوران تاریکی
ه۵۵- بها گواد گیتا و حماسه ی گیلگمش
ه۵۶- خوان خوزه آرئولا، داستانهای خیالی
ه۵۷- دیوید گارنت ، مردی در باغ وحش ، بازگشت ملوان
بانو یی درون روباه
ه۵۸- جوناتان سویفت، سفرهای گالیور
ه۵۹- پل گروساک ، نقد ادبی
ه۶۰- مانوئل مویخالاینز ، بت های دروغین
ه۶۱- خوان روئز، کتاب خوب عشق
ه۶۲- ویلیلم بلیک ، مجموعه اشعار
ه۶۳- هوگ والپول ، بر فراز سیرک تاریک
ه۶۴- ازیگیل مارتینز، استرادا ، کارهای شاعرانه
ه۶۵- ادگار آلن پو ، داستان ها
ه۶۶- ویرژیل ، انئید
ه۶۷- ولتر ، داستان ها
ه۶۸- جی دبلیو دان ، آزمایش با زمان
ه۶۹- آتیلیو مومیگلیا نوو ، یک مقاله درباره ارلاندوفوریوسو
ه۷۰- ویلیام جیمز ، تنوع تجارب دینی ، مطالعه طبیعت بشری
ه۷۱- اسنوری استورلوسن ، افسانه های ایسلندی
ه۷۲- کتاب مردگان
ه۷۳- الکساندر گان ، مسئله زمان
___
نمی دانم ، شاید نویسنده ی خوبی نباشم اما خواننده ای بی نظیرم و یا در نوع خود کتابخوانی حساس و قدرشناس . این مجموعه را از آن رو دوست داشته ام که مرا به نوعی کنجکاوی سیری ناپذیر سوق داده و در ادامه به سمت زبان های تازه و ادبیات دیگر هدایت کرده است . می دانم که رمان هم کمتر از حکایت و اپرا ساختگی به نظر نمی آید . اما من تعدادی رمان نیزدر این مجموعه گنجانده ام چرا که اینها توانستند به زندگی من نفوذ کنند . هرچند این مجموعه ناهمگنبه نظر می آید، اما تکرار می کنم ، این کتابخانه ای است که با پسند شخصی فراهم آمده است.ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه هه ه ه هه ه
ماریا کداما و من روی زمین ، تمام دریاها و خشکی ها را گشته ایم . ما تکزاس ، ژاپن ،جنوا و تبت را دیده ایم و اکنون هر متنی که برایمان ضروری به شمار می آمده گرد آورده ایم ، ما از میان دالان ها و سرزمین های حافظه سفرها کرده ایم ، مانند آنچه سنت آگوستین روزی گفت : یک کتاب چیزی مابین چیزهاست ، صدایی گمشده در صداها ، ساکن در جهانی بی تفاوت تا روزی که خواننده اش را ملاقات کند ، شخصی که به این نشانه ها زندگی می بخشد . آنچه بعد رخ میدهد حس هیجانی است که احساس زیبایی نامیده میشود ، آن راز ناکی ی عاشقانه که هرگز نه در حیطه روانشناسی و نه در نگاه ناقدانه قابل توصیف نیست . گل سرخ، چرایی ندارد !. این جمله ای بود که آنجلیوس سلیوس گفت و قرن ها بعد، غرشی اعلام کرد :ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه هه ه ه هه ه
هنر چیزی است که اتفاق می افتد .ه
امیدوارم شما نیزخواننده ی کتاب هایی باشید که منتظر شما هستند .ه
ه۱- خولیو کورتازار ، داستان ها
ه۳ و۲-انجیل های جعلی
ه۴- فرانتز کافکا ، آمریکا ، داستان های کوتاه
ه۵- کی جی چسترتون، صلیب آبی و داستان های دیگر
ه۶و۷- ویکی کالینز ، سنگ ماه
ه۸- موریس مترلینگ ، هوش گل ها
ه۹- دینو بونزاتی ، صحرای تاتارها
ه۱۰- هنریک ایبسن ، پیر گینی ، هدا گابلر
ه۱۱- جی ام دکویروز، امپراتوری یسوعی
ه۱۲- لئوپولد لوگونس ، ردماینس سرخ
ه۱۳- آندره ژید ، سکه سازان
ه۱۴- اچ جی ولز ، عصر ماشین ، مرد نامرئي
ه۱۵- رابرت گریوز ، اساطیر یونان
ه۱۶و۱۷- -فئودور داستایوسکی ، جن زدگان
ه۱۸- ای کانسر و جی نیومن ، ریاضیات و تصورات
ه۱۹- اوژن اونیل ، سوگ الکترا ، بزرگ خدای سیاه ، اینترلود عجیب
ه۲۰- آریوارانوناریهارا، داستان ها
ه۲۱- هرمان ملویل ، بنیتو سرانو ، بیلی باد ،
ه۲۲- جیووانی پاپینی ، تراژدی هرروزه ، خلبان کور ، کلمات و خون
ه۲۳- آرتور ماچن ، سه شیاد
ه۲۴- فرای لویی دلئون ، غزل غزل ها
ه۲۵- فرای لویی دلئون ، شرحی بر کتاب ایوب
ه۲۶- جوزف کنراد ، دل تاریکی ، پایان اسارت
ه۲۷- ادوارد گیبن ، ظهور و سقوط امپراتوری روم
ه۲۸- اسکار وایلد ، مقالات و گفتکوها
ه۲۹-هنری میشو ، بربری در آسیا
ه۳۰- هرمان هسه ، بازی تیله های شیشه های
ه۳۱- آرنولد بنت ، تدفین زندگان
ه۳۲- کلادیوس الانیوس ، طبیعت حیوانات
ه۳۳- تورشتین وبلن ، نظریه ی طبقه بندی تفریحات
ه۳۴- گوستاو فلوبر ، وسوسه های سنت آنتونی قدیس
ه۳۵- مارکو پولو ، سفرنامه
ه۳۶- مارسل شاب ،زندگی های تخیلی
ه۳۷- جورج برنارد شاو ، سزار و لئوپولد ، کاندید
ه۳۸- فرانسیکو دکوئه ودو، مارکوس بروتوس، ساعت همگانی
ه۳۹- ادن فلیپتوس ، ردماینس قرمز
ه۴۰- سورن کیرکگارد ، ترس و لرز
ه۴۱- گوستاو میرینک ، گولم
ه۴۲- هنری جیمز ، درس های استاد ، زندگی خصوصی ، شکل قالی
ه۴۴و۴۳-هرودت ، مجموعه نه مجلد درباره ی تاریخ
ه۴۵- خوان رولفو ، پدرو پارامو
ه۴۶- رودیارد کیپلینگ ، داستان ها
ه۴۷- ویلیام بکفورد ، خلیفه واتک
ه۴۸-دانیل دفو، مول فلاندرس
ه۴۹- ژان کوکتو ، رازهای حرفه ای و دیگر نوشته ها
ه۵۰- توماس دکوینسی ، آخرین روزهای امانوئل کانت و داستا نها ی دیگر
ه۵۱- رامون گومزدلاسرنا، مقدمه بر کارهای سیلوریو لانزا
ه۵۲- هزارویکشب
ه۵۳- رابرت لویی استیونسون ، شب های عربی
ه۵۴- لئون بلای ، رستگاری یهود ، خون بیچارگان ، دوران تاریکی
ه۵۵- بها گواد گیتا و حماسه ی گیلگمش
ه۵۶- خوان خوزه آرئولا، داستانهای خیالی
ه۵۷- دیوید گارنت ، مردی در باغ وحش ، بازگشت ملوان
بانو یی درون روباه
ه۵۸- جوناتان سویفت، سفرهای گالیور
ه۵۹- پل گروساک ، نقد ادبی
ه۶۰- مانوئل مویخالاینز ، بت های دروغین
ه۶۱- خوان روئز، کتاب خوب عشق
ه۶۲- ویلیلم بلیک ، مجموعه اشعار
ه۶۳- هوگ والپول ، بر فراز سیرک تاریک
ه۶۴- ازیگیل مارتینز، استرادا ، کارهای شاعرانه
ه۶۵- ادگار آلن پو ، داستان ها
ه۶۶- ویرژیل ، انئید
ه۶۷- ولتر ، داستان ها
ه۶۸- جی دبلیو دان ، آزمایش با زمان
ه۶۹- آتیلیو مومیگلیا نوو ، یک مقاله درباره ارلاندوفوریوسو
ه۷۰- ویلیام جیمز ، تنوع تجارب دینی ، مطالعه طبیعت بشری
ه۷۱- اسنوری استورلوسن ، افسانه های ایسلندی
ه۷۲- کتاب مردگان
ه۷۳- الکساندر گان ، مسئله زمان
قعدت سنتين أسمع ألبوم “وعود من العاصفة” بدون ما أسمع “عصافير الجليل” عشان المقدمة الموسيقية مش مبهرة قوي.. ومرة كدة كنت في ديوان وسمعتها بالصدفة.. وعنها قعدت سنة بسمع الأغنية دي وريتا ووعود من العاصفة ورا بعض.. نون ستوب
عصافير الجليل
هيّ لا تعرف_
يا ريتا! و هبناك أنا و الموت
سرّ الفرح الذابل في باب الجمارك
و تجدّدنا، أنا و الموت ،
في جبهتك الأولى
و في شبّاك دارك
و أنا و الموت وجهان_
لماذا تهربين الآن من وجهي
لماذا تهربين؟
_____________
No comments:
Post a Comment