Majid Naficy
____________________
شناسنامه ی مجید نفیسی
من فرزند بتول اخوت و ابوتراب نفیسی هستم و در سوم اسفند 1330 در اصفهان به دنیا آمدم با عینکی بر چشم و ته مدادی پشت گوش. این بود که پریان الهام سر ذوق آمدند و جوهر قلم خود را در دهان من چکاندند. اولین شعرهایم در "جنگ اصفهان" 1344 ، "جزوه ی شعر" و مجله ی "آرش" 1345 چاپ شد. در 1348 نخستین کتاب شعرم "در پوست ببر" از سوی انتشارات امیرکبیر درآمد، و در 1349 نخستین اثر تحلیلی ام "شعر به عنوان یک ساخت" به کوشش هوشنگ گلشیری منتشر شد. در 1350 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان "راز کلمه ها"یم را چاپ کرد که جایزه ی بهترین کتاب سال برای کودکان را برد.
در دهه ی 50 با نام مستعار قلم و قدم می زدم: "نقدی بـر فلسفـه ی اگزیستـانسیالیستـی سـارتر"، "بهـره ی مالکـانه در چیــن"، "تک نگاری بلوک کرارج اصفهان"، "عشق پرولتری" و "حزب جمهوری اسلامی با دو شمشیر زنگ زده: آخوندسالاری و سرمایه داری دولتی".
در 1362 پس از تیرباران همسر اولم عزت طبائیان و برادرم سعید از راه ترکیه به تبعید آمدم و در 17 مه 1984 وارد لس آنجلس شدم. از آن پس هشت مجموعه ی شعر "پس از خاموشی"،"اندوه مرز"، "شعرهای ونیسی"، "سرگذشت یک عشق"، "کفش های گل آلود"(به انگلیسی)، "پدر و پسر"(جداگانه به انگلیسی و فارسی) و "آهوان سمکوب"، و همچنین چهار کتـاب تحلیـلی "در جستجـوی شـادی : در نقـد فرهنـگ مرگ پرستی و مردسالاری در ایران"، "نوگرایی و آرمان در ادبیات فارسی : بازگشت به طبیعت در شعر نیمایوشیج"(رساله ی دکترا به زبان انگلیسی)، "شعر و سیاست و 24 مقالهی دیگر" و "من خود ایران هستم و 35 مقاله ی دیگر" از من به چاپ رسیده است.
مدرک لیسانس خود را در رشته ی "تاریخ" از دانشگاه تهران و درجه ی دکترایم را در رشته ی "زبان ها و فرهنگ های خاورمیانه" از دانشگاهUCLA دریافت کرده ام. یکی از دو ویراستار "نامه ی کانون نویسندگان ایران در تبعید" و صفحه ی شعر مجله ی "آرش" چاپ فرانسه، و همچنین یکی از همکاران نشریه "شهروند" چاپ کانادا و از بنیانگذاران نشست های ادبی "شنبه" در لس آنجلس هستم.
با پسرم آزاد که در 28 آوریل 1988 زاده شد، در غرب لس آنجلس زندگی می کنم، جایی که شهرداری بندی از شعر "آه لس آنجلس" مرا بر دیواری در Venice Beach حک کرده است. مدت هاست که دیگر عینک نمی زنم و از مداد استفاده نمی کنم، اما هنوز به لطف پریان الهام چشم دوخته ام.ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه هه ه ه ه ه ه ه ه ه هه ه ه ه هه ه ه ه هه ه ه ه هه ه ه ه
No comments:
Post a Comment