Wednesday, January 1, 2014

T. Eredenetsogt

________ 

اردینتسوگ
_________
فارسی : آزیتا قهرمان
بیهوده

بیهوده  به حرف های دو نفر گوش دادن  
بیهوده  د رگوش زمین نجوا کردن
بیهوده  بین دو ذهن راه رفتن  
بیهوده  به کسی آن دورها امید بستن
بیهوده  حرف های کهنه رادوباره زمزمه کردن
بیهوده  برزمینی که نور ماه بر آن میتابد خوابیدن 
 بیهوده  زنان زیبا را  فریب دادن
بیهوده   مسیر بادها را چرخاندن 
بیهوده  رفتار حقیرانه پیش گرفتن  
بیهوده   جوانی را به آتش کشیدن  
بیهوده   اسب شمن را به کمندانداختن  
بیهوده  سکه ها را سوراخ کردن
بیهوده  دنیا را با  کلک هایش خواباندن  
بیهوده   به قلبی سرشارعشق خندیدن 
بیهوده  درجاده سرگردان چرخیدن
بیهوده  جام را از غبار پرکردن
بیهوده  قطره های باران را شمردن
بیهوده  زمین برهوت را متر کردن
بیهوده  صدای کمانچه را خاموش کردن 
بیهوده  مثل مرد مستی وسط شهر ظاهرشدن
بیهوده  فکرهای عاشقانه را پوشاندن
 بیهوده به دور باطل حیات خاکی آمدن  
بیهوده  به خوشه کلمات ایمان آوردن 
بیهوده از حرف هایی که مادرت گفت  سرپیچیدن
بیهوده هدیه ای برای دیگران از تنهایی ساختن 
بیهوده خلاف آیه های مقدس راه رفتن 
بیهوده  از تنگنای مرگ برگشتن
بیهوده   به بیرون گریختن  وقتی تو وارد آنجا شده ای 

......................................................................................................................

"اردینتسوگ" (T. Eredenetsogt) یکی از چهره های معاصر و مطرح شعر امروز مغولستان است. او متولد 1972 و ساکن ایرلند است.
__

image above: Combat between two fabulous Creatures
Siyah Qalem school.
From the Sarai Albums.
Persia, end of 15th century.
Hazine 2153, folio 170b
The Chinese dynasties had a dominant effect on Mongol and East Turkestan painting. The effect was brought to Western Asia by Mongols and Persians. During the time of Timur, the relations between Turcomans and the Ming Court were concrete. Under Shah Rukh relations with China became more cordial, however the Ming returned to neo Confucian practice and the traditional tributary relations and the gift exchange with the hope of making a good Muslim out of Ming stopped. In any case, the overland trade between China and Central Asia stayed steady. The effects of the Chinese and Central Asian artistic style became dominant in early 1400s. The miniatures depicted in this page are attributed to Mehmed Siyah Qalem and other Siyah Qalem (or Mohammad Siyah Kalem) school painters.
__

No comments: